onsdag 21 juli 2021

Sy en 1700-talsrullgardin


I torpets alla fönster hänger det gardiner a la 1700- tal. Dels gillar jag ju 1700-talsstilen, dels byter jag inte gardiner så jätteofta. Det är kul och ganska lätt att göra dem och de fungerar som både gardin och rullgardin i ett. Egentligen hade jag siktat in mig på ett annat, lite finare tyg med större rutor, men när jag såg ett par gardinkappor i smårutigt gröngrått för några få hundralappar på Dollarstore så köpte jag dem.

Förutom tyget (fållat och klart) behövs en trälist, en rundstav, skinn, glasringar, nubb eller häftpistol och spik med lite större platta skallar, helst smidda järnspikar, men till den undre gardinen använde jag vanlig grå pappspik. Det var nästan omöjligt att banka i järnspikarna i det gamla hårda kärnvirket.

 




Gardin i matsalen.



Gardinen i gästrummet, sydd av en stuvbit jag hittade för en tia på loppis.




Mörkläggningsgardin till loftet, sydd av dubbla tyger. 
Man behöver inte köpa glasringar, 
det går egentligen bra med vanliga gardinringar.




Nedan följer en bildbeskrivning från Gysinge byggnadsvård. Prylarna finns bl a att köpa via deras nätbutik, men finns nog även på andra ställen om man letar lite.



Inga kommentarer: