måndag 6 augusti 2007

Ett vackert gammalt torp



Min bror och svägerska har ett underbart gammalt torp som är så vackert inrett. De räddat det gamla torpet, som bitvis har varit i väldigt dåligt skick. Delar av timmerväggar/syllar har fått bytas ut och även golv, som hade ruttnat. När de köpte torpet var det dessutom inrett i 70- talsstil med blommiga tapeter, plastmattor, etc. De har nu bla återställt fönster så att de fått sin ursprungliga plats. Även ytterdörren var från 60-70 talet (tror jag), men den har de ersatt med en vacker tidsenlig gammal dörr! Fortfarande är det lite kvar att göra men torpet har blivit en riktig liten sommaridyll! Vi hälsade på i helgen och jag fick tillåtelse att göra ett litet "hemmahos-reportage". Jag låter bilderna tala för sig...













































32 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, det är så himla charmigt med gamla torp - speciellt när de inreds med känsla och stil som här. :D

Anonym sa...

Å, alldeles alldeles underbart!! Och nu ser jag, de har samma staket på kvisten som vi har, och har tagit upp krysset i dörren! Så vill jag också ha!!(för vi borde byta dörr, den vi har blev inlagd i början på 90-talet och passar inte in)Så fint!!

Anonym sa...

Verkligen snyggt och smakfullt helt perfekt, så duktiga ni är ..
Kram Tilde

Fredrik Andersson sa...

Åh vilken fin blogg. Här kommer jag kunna samla mycket inspiration. Håller själv på att renovera en stuga som jag har. Ta dig gärna en titt om du är intresserad. Håller just nu på att mura upp en bänk i "köket", eller jag har gjort stugan till 1 rum. Så det blir en köksdel.

Skatan sa...

Suck...så fint! Jag blir djupt avundsjuk på alla som har så fina gamla hus att utgå från. Charmen och känslan går aldrig att återskapa i någonting nytt...de har verkligen gjort ett bra jobb och jag förstår att det ännu återstår en hel massa! Tack för att vi fick titta in!

Anonym sa...

Oj, oj ,oj! Det var det vackraste jag sett på länge! Vilket underbart vackert torp! Allt är vackert på de här bilderna..som hämtat ur tidningen Lantliv! Wow!..jag måste titta igen..noga! Förstår att ni blir sugna på att fixa iordning ett torp när ni sett detta!:) Kram

Brunkullan sa...

Vilket underbart torp!! Och mitt bruna timmerhus ska definitivt bli falurött med vita knutar!!! Det blir mer torp och mindre fjällstuga av det då:-)

Kul att du ville länka till mig:-)

Susanne

Granne med Selma sa...

UNDERBART inlägg! Älskar att få titta på bilder och bara drömma mig bort!
Kram

Jennyshemochharmoni sa...

Ååååå, jag bara suckar. Det där vill jag ha :) Otroligt fint och inspirerande :) Tack för att du visar så fina bilder :) KRAM

Lantliga drömmar sa...

Ååh så fint! Önskar jag också hade ett gammalt torp, de har en känsla man inte kan finna någon annanstans!

Ha en bra dag!
Kram, Heidi

Lina Gardelid sa...

Hej och OJJ vilket jobb ni måste ha med att renovera upp det gamla torpet! Men ni ser ut att göra ett kanonjobb! =) Förstår inte hur ni hinner med allt.
Din bror och svägerska hade en mycket vacker köksdel... helt rätt inslag i ett litet torp tycker jag!

Tack för kommentar i min blogg...
Och som sagt... känner du till någon butik så tveka inte att pipa till hos mig!
Ha det så gott och LYCKA TILL med allt. Jag kikar snart in igen för att se hur det går för er!
Kram

Poppins sa...

Vilken underbar liten sommaridyll. Bättre än "Sommartorpet" :)
Men vilket arbete som måste ligga bakom. Jag försökte föreställa mig hur det såg ut innan efter din beskrivning...
Så roligt med den lilla målningen.
kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Å himmel ett sånt vackert torp din brorsa & fru har!! Sånt fint kök! Och ja, alla andra rum med för den delen! Och verandan och dörren, oj, oj... nu förstår jag din iver o smak! Måste vara kul att få hjälp, råd & tips av varandra! Tack för titten!! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...glömde tillägga, du gjorde ett bra hemma-hos-repotage! Jättefina bilder du har fångat på detta charmerande ställe! Mari.

Rara Ting sa...

Vilket underbart hus - blev lite som att titta i en inredningstidning... med härliga foto!

Anonym sa...

Nä, men så fiint! Jättecharmigt! Särskilt köket, det var jättefint! Kram Terese

sabina sa...

Jag håller med alla redan nämnda kommentarer! Vilket charmigt ställe de har! Å dina bilder är helt fantastiska! Önskar jag också hade ett gammalt torp, helst vid havet..

Birgittas minnen sa...

Din bror och svägerska har verkligen tagit tillvara det gamla torpets charm, det känns genuint och äkta. Du har tagit så fina bilder, det var så kul att få följa med dit och kika. Kram och ha det så gott.

Karin Krut sa...

Åååh vilket fint gammalt torp. Det låter som om dom har haft vårt jobb med torpet. Vi har fått riva ut ALLTING. Vi fick till och med riva en utbyggnad *sucka* Men nu börjar vi se ljuset i tunneln. Lika vackra innebilder från vårt torp dröjer dock :-)
Karin

Linneagården sa...

Hälsa dom att det var kanonmysigt & charmigt inrett. Fast de känner nog det själva skulle jag gissa... Gillade deras kök extra mycket.
*kram* /madelene

Solsjö - Under en vind sa...

Suck.....så fint!!! Det här var verkligen ett riktigt myshus! Ha det så bra! Kram Sara

Frida sa...

Tack för kommentaren i min blogg!
Gamla torp är verkligen något speciellt. Härliga inspirerande bilder!

Nygammalt sa...

Så härligt det ser ut, och vad fint de har bevarat det. Tur för oss att de ville visa upp sitt hem! =)

Handplockat sa...

JAG SVIMMAR så himla fint =)

ha det bäst

Husbilsresan sa...

Men vilket härligt torp....så skulle man vilja ha det.Men man får väl göra det bästa av det man har istället=)
Ha en trevlig helg i regnet....här regnar det i alla fall....så den här helgen blir det nog ingen lång-cykling....tur för mej *fniss*
Kram!

Anonym sa...

Så idylliskt och fint!
Ha en fin helg.
Mvh Lallis

Anonym sa...

Vilken idyll!! Helt ljuvligt! Tacka för att vi fick kika in! :)

Anonym sa...

Tack för titten! Vilket härligt ställe. Jag gillade särskilt rummet med ljusgula väggar och grå bröstpanel (köket?)- så vackert och vilsamt.

Anonym sa...

Finns det möjlighet att få se ytterligare bilder på köket så man får en helhetsskänsla. Känns nämligen väldigt likt mitt vårt torp som jag söker inspiration till. Mycket fint!!

Ankan sa...

Hejsan! Och vad kul att så många lämnat kommentarer, tack!
Jo, vi kallar oss "Torpnördarna" i familjen och får mycket idèer, tips och inspiration av varandra!
Och när vi träffas blir det förstås mest torpsnack... :)
Maria: Jag tror jag hade någon enstaka bild till..Kan lägga ut den i nästa inlägg :)

Berndt sa...

Hej!
Min man o ja ska bygga ett torp. Vi har kikat på nätet efter ett charmigt, vackert, proportionerligt.
Vi har tittat på många bilder och nu hittade vi Elins stuga - det lilla torpet har just den charmfaktorn som vi letar efter. Kan vi få mera info om hur torpet är konstruerat. Vem har leverat timmer. Dimensioner på foder, mm. Vi vill gärna komma i kontakt med ägarna.

Berndt sa...

Hej!
Min man o ja ska bygga ett torp. Vi har kikat på nätet efter ett charmigt, vackert, proportionerligt.
Vi har tittat på många bilder och nu hittade vi Elins stuga - det lilla torpet har just den charmfaktorn som vi letar efter. Kan vi få mera info om hur torpet är konstruerat. Vem har leverat timmer. Dimensioner på foder, mm. Vi vill gärna komma i kontakt med ägarna.