måndag 10 augusti 2009

Brorsans och svägerskans torp



En av våra utflykter i juli gick till brorsans och svägerskans torp. Ett charmigt gammalt timmerhus med lågt i tak. De har arbetat vidare med torpet och här är lite bilder.






De har tapetserat väggen i kammaren med grålump-papp, som de sedan målat i en matt bruten vit linoljefärg. Även panelen är målad i samma färg.


I hallen är det timmerstockar och lerklinade vitmålade väggar.




Alkov/ TV-hörna i kammaren med murad vitputsad eldstad. Takarbete kvarstår...


Vitrinskåpet, ett ommålat fynd.



Öppna hyllplan i köket...


Sommarens stora projekt har varit att laga taket. De har samtidigt gjort en knappt märkbar takhöjning och därmed vunnit lite mer ståhöjd på vinden.


Nyinredd sovhörna på vinden, i lite modernare stil.
Här ska de sätta in ett större fönster och så småningom isolera taket med linfiberplattor.

19 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hej oj vilket un´derbart torp, och vad mysigt inrett, verkligen fint.
Kram Kathrine

Brunkullan sa...

Så fint! En riktig torpdröm:)
Susanne

Designe sa...

De har verkligen ett fantastiskt torp! Gillar det jättemycket! Hoppas du haft en härlig sommar! Kram :)

Mrsuniversum sa...

Härligt med flera torp/stugor i släkten så man kan inspirera varandra. Och jag gillar att man bor i ett hus som blir färdigt allt eftersom.

Takprojektet måste ha tagit lång tid, ett projekt som knappt syns utifrån!

Kamomilla sa...

Oj oj oj! Hälsa dem att det är jättefint!!

Willy sa...

Hej Thank you for the wonderful guided tour at the cottage.

Sunnanvind sa...

Hej, har varit runt och kikat här på din blogg, massor med fina bilder. Jag älskar också den gamla torparstilen, jättefint!

Hälsningar Carina

Kristall & Pynt sa...

Så mycket fint, ser så mysigt ut.
Ha det gott
Kram Sofia

Sara sa...

Åh så fint. Som ett inredningsmagasin :)

Kram//Sara
http://katterochpasta.blogg.se

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, hade jag inte skrivit här, jag hade nog så bråttom sist att jag tänkte jag skulle göra det sedan... men gud vilket fint litet torp din bror och svägerska har! Läckert, gammeldags och smakfullt. Vilket fint kök! Och alla detaljer, att sovrummet var mer modernt var bara ett läckert avbryt! Jättekul att få se bilder från ditt fina torp med, en riktigt torpblogg som är toppenbra! Mai.

Marge sa...

Hej!

What a beautiful banner!!!
So wonderful pictures are the others, too!!! Beautiful blogg!!:))

Maja sa...

riktigt fint!

Huset vid ån sa...

Åh, Såå fint! Ett riktigt svenskt torp med mycket charm....Jag gillar det jag ser jättemycket! Önskar dig en Trevlig Helg! Kram Therese

Maria - Villa Krutbruket sa...

Mysig blogg du har! // Kram Maria

Dubbelörn sa...

Torpet är underbart! Så rofyllt... Inrett med kärlek :)

Kram

Gnistrande snö sa...

Åh vilka underbara bilder du bjuder på, jag har suttit och kikat igenom de senaste inläggen och blir på så gott humör. Det är onekligen en väldigt speciell och underbar atmosfär över gamla torp och gamla trädgårdar.
Ha en fin helg!

Kram
Katarina

linnea-maria sa...

Åh vad vackert, en äkta torpdröm /linnea-maria

n o r d i n g å r d e n sa...

Detta är ett kopierat meddelande:

Jag skriver för att meddela att min blogg GULDKANT PÅ LIVET inte kommer att uppdateras längre men finnas kvar på internet.

Däremot har jag öppnat en till blogg vid namn NORDINGÅRDEN.
Där fortsätter jag i samma lantliga anda om inredning, trädgård och köptips!

Välkomna in, gamla som nya bloggare!

Soliga hösthälsningar Mari, f.d. "Guldkant På Livet"

Lotten sa...

Oj så fint! Det är inte helt olikt ditt va? Får jag fråga hur lågt i tak de har på bottenvåningen? Jag har själv lite problem med att det är VÄLDIGT låg takhöjd. Finurligt av dem att resa taket lite, det har jag inte tänkt på att man kan göra.