söndag 13 maj 2007

Nu vill man stanna tiden ett tag...


Äppelblommorna är i full blom och snart även syrenerna. Allt är på väg stt slå ut i ilfart! Av någon anledning så går maj lite för fort! Vore bra att kunna bromsa denna härliga månad lite...
Pga infektionen tog jag det lite lugnare, i allafall lördag förmiddag. Maken och jag hade länge längtat efter varsin napoleonbakelse (!) så vi åkte till den lilla staden och uträttade lite ärenden, först till färgbutiken för att köpa Falu Rödfärg och sedan till det lilla konditoriet och köpte bakelser. Sedan hem och fika, och efter det satte vi igång och jobba.
Nya gavelsidan. Vi diskuterade huruvida vi skulle ha Falu Röd eller Falu Ljus. Eftersom den gamla delen är målad i Falu Röd, så målar vi den nya med samma färg för att huset ska smälta ihop bra. Eftersom hela huset får samma grundfärg kan vi eventuellt framöver måla allt med den ljusare nyansen.

Knutarna på den nya husdelen. Knutarna på den gamla delen är sedan länge halvt avsågade och har gamla knutbrädor. Vi får se hur vi gör för att få det någolunda lika på den gamla och den nya gaveln. Nya knutar ska man inte korta av pga sättningar och bärighet.


Gammalt fönster i kammaren.

Läckra lådor? Nej, denna gula färg hade hela köket när vi köpte stugan. Maken har gjort nya skåpluckor av pärlspont, men har ännu inte bytt ut lådorna. Lite kul att ha dem där ett tag för att se skillnaden.


Det börjar grönska runt husknutarna.

En duk med äppelblommor, som min mormor broderade när hon var ung.


Fikaplatsen vid åkern. Här sitter vi på morgnarna med fikat och spanar in ormvråken när den flyger runt. Lite udda möbler som jag tänkt måla...

8 kommentarer:

Anonym sa...

ojojoj, vilken fikaplats! Ser ljuvligt ut! Trevlig Blogg! /Terese

Anonym sa...

Det var då verkligen inte lite gult ni hade innan, förstår att ni bytte till den vita stilen.. *s*

Jennyshemochharmoni sa...

Det finns så mycket fint och intressant att titta på i din blogg :) Det gillar jag! Ha en bra måndag!

Lin & Lavendel sa...

Vilken fin stuga, ja, hela stället ser så mysigt ut!
Jättefin duk som din mormor broderat.

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken härlig vy att fika i! Och sån fin duk din mormor gjort!! Huset är ju bara så fint och blir ännu finare för var gång ser jag! Måste vara kul att dona med, jag förstår om ni vill stanna månaden maj och bara flytta in!!! Mari.

♥ Pia... sa...

Du milde vilket fin torp, vad roligt att ha ett sånt..mycket jobb kan jag tänka mej, men så fint det blir..PIA

Anonym sa...

Jag håller med om att man vill stanna tiden nu - det går FORT! Som ni jobbar och står i - duktiga är ni!! och fint blir det..

Anonym sa...

Vilken underbar gammal stuga! Jättekul att se att ni fixar iordning och vilken söt duk! :)