onsdag 16 maj 2007

Tapeter


Blomkorgstapet från 1700-talet

Jag har tidigare varit "allergisk" mot tapeter, förmodligen efter 70-talets murriga storblommiga medaljongstil. Jag vill minnas att vi i det ena sovrummet hade vinröda storblommiga tapeter och i det andra knallgröna storblommiga...Nu har jag börjat intressera mig för gamla handtryckta och det finns så många vackra. Vi har i nya stugdelen vitmålade timmerväggar och i gamla delen tänkte vi så småningom ha lerklinade limfärgsmålade väggar. Men jag funderar på att sätta en tapet i hallen eller ett av sovrummen på vinden framöver, när vi börjar inreda där.
Ett tips för den intresserade, gå in på www.handtrycktatapeter.se/ och titta. Själv tyckte jag att 1940-talets tapeter var väldigt fina. Men till vinden blir det nog en 1700-talstapet, kanske...

Redan ikväll bär det av till skogs! Får se hur mycket vi hinner med under dessa dagar. Trevlig helg!


Blå blomstertapet, 1700-tal


Små buketter, 1940-tal


Rosor, 1940-tal

5 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Å så mycket vackert! Gillade båda 1940-talstapeterna du visade sist men även 1700-talstapeten! Jätteintressant inlägg, jag gillar gamla tapteter och det märks att intresset för det har ökat bara sista året. Va kul att planera, det kommer nog att bli jättefint i er trevliga stuga! Trevlig helg i skogen! Mari.

Jennyshemochharmoni sa...

Det är så vackert med gamla tapeter! Vet inte hur de skulle passa hemma hos mig men jag älskar att se på dem. De skapar en viss känsla. Ha en riktigt härlig ledighet!

Anonym sa...

Ja, visst har de fina tapeter!! Man borde våga tapet mer, dessa var ju jättefina! /Terese

Drömskåpets Hanna sa...

Väldigt söta tapeter! Det finns ju så mycket fint om man vågar titta runt lite och inte bara i färghandeln.

Anonym sa...

Åh, va fina tapeter! Gillar verkligen 1700-tals tapeten..den översta var oxå jättesöt! Älskar såna här tapeter! :)